Fiscale gevolgen auto's en bedrijf


Jouw Bedrijf, jouw Auto & de Fiscus

Wat is voor jou de beste oplossing?


“Auto in privé of van de zaak?”

Als ondernemer ben je altijd in de weer. Van hot naar her om jouw business uit te bouwen. Wanneer je daar een auto voor gebruikt is het wel zo fijn om zeker te zijn dat je een beetje relaxed kunt zitten. Relaxed in de zin dat er geen onvoorziene fiscale gevolgen zijn aan jouw auto gebruik dan, wij gaan niet over het comfort van die auto waar je in zit natuurlijk, dat is aan jou.


Privé of zakelijk gebruik van een auto?

Inmiddels mag het duidelijk zijn; alles wat je zakelijk gebruikt en waar je privé voordeel aan hebt, dat is belast. Dus dat geldt ook voor gebruik van een auto wanneer je hiermee privé rijdt. Volgens de Belastingdienst geniet je privé voordeel van de auto wanneer je deze voor meer dan 500 km aan privé kilometers gebruikt.


Is dit precies de bedoeling? Dan dien je via de loonadministratie de auto te laten bijtellen op jouw salaris. Een % van de cataloguswaarde van jouw auto wordt dan maandelijks bijgeteld op jouw salaris waardoor je over dat bedrag belasting betaalt. Heb je een eenmanszaak? Dan wordt dit jaarlijks bij de IB-aangifte bijgeteld.


Wanneer je de auto niet (meer dan 500 km) privé wilt gebruiken en bijtelling wilt voorkomen, is het van belang dat je een sluitende kilometerregistratie voert om te kunnen onderbouwen dat er geen sprake is van voordeel uit privégebruik. Hier is sprake van wanneer er meer dan 500 kilometer privé wordt gereden met de auto. Om te zorgen dat alles in kannen en kruiken is, kun je aan de slag met ouderwetse rittenstaten, maar er zijn tegenwoordig handige apps en ook blackboxes in de auto maken jouw ondernemers leven een stuk makkelijker en deze zijn minder foutgevoelig dan om alles met pen en papier bij te houden. Bij de Belastingdienst vraag je hiervoor tevens een ‘Verklaring geen privégebruik auto’ aan. Hiermee kun je alsnog 500 km privé rijden, maar wordt de auto buiten de loonadministratie gehouden. De keuze voor wel of geen bijtelling is een jaarlijkse keuze. Wanneer je geen bijtelling betaald en toch gaandeweg het jaar meer dan 500 km privé rijd, dan zal er een correctie zijn over het hele jaar.


Wat voor jou de beste oplossing is? Neem gerust contact op zodat we met je mee kunnen denken.

Auto in privé of van de zaak

Als ondernemer heb je de keuze om de auto via de zaak of in privé aan te schaffen. Het kan bijvoorbeeld bij de aanschaf van een nieuwe auto voordeliger zijn om de auto via de zaak aan te schaffen zodat de forse waardedaling van de auto in het begin in de vorm van afschrijving ten laste van het resultaat kan komen en de belasting drukt.


Het kan daarentegen bijvoorbeeld weer voordeliger zijn om de auto in privé aan te schaffen wanneer de verwachting is dat er een groot aantal zakelijke kilometers mee gereden gaan worden. Ook de leeftijd van de auto speelt hierin een rol.


Dit zijn enkel twee voorbeelden van factoren die een rol spelen bij de analyse of het voordeliger is de auto in privé of via de zaak aan te schaffen. Deze analyse betreft maatwerk waarbij nog meer factoren een rol spelen die voor elk individueel geval beoordeeld en afgewogen dienen te worden.

TESLA-TAKS

In 2019 zal de TESLA-TAKS van kracht zijn. Een elektrische auto die vanaf 2019 te naam gesteld wordt, kent een bijtellingspercentage van 4% op de eerste €50.000,- voor het bedrag erboven zal een bijtellingspercentage van 22 gaan gelden. Het kan je dus vele euro’s besparen om voor een ouder model te kiezen.

Youngtimer regeling

Een mooie nieuwe auto om je zakelijke afspraken mee af te leggen kan erg verleidelijk zijn. Maar kan ook erg kostbaar zijn. De bijtellingpercentages voor auto’s uit 2019 zullen 22% bedragen voor auto’s op fossiele brandstof en 4% (alles boven de €50.000,- tegen 22%) voor elektrische auto’s. Deze percentages gelden over de cataloguswaarde.


Een oudere auto, van 15 jaar of ouder, valt onder de youngtimer regeling. Wanneer je deze privé wilt gebruiken zal er ook sprake zijn van een bijtelling, maar dan niet over de cataloguswaarde, maar de dagwaarde van het moment waarop jij de auto privé begint te rijden. Het bijtellingspercentage voor deze regeling bedraagt 35%.


Autohandelaren/websites adverteren actief hiermee. Wanneer je online op zoek gaat naar een mooie youngtimer vind je al snel sites met een mooi aanbod die de nieuwste selectie auto’s die in 2019 onder de youngtimer regeling vallen presenteren.


Het zou bijvoorbeeld ook een leuke optie kunnen zijn wanneer je een tweede auto via de zaak wil aanschaffen maar de bijtelling beperkt wilt houden. Afhankelijk van de situatie en de auto kan de youngtimer regeling hiervoor een aantrekkelijke uitkomst bieden.

Een bestelauto (voor al het personeel)

Wanneer je binnen het bedrijf nogal eens klussen of ritten hebt die door verschillende werknemers opgepakt kunnen worden, is het aannemelijk dat je voor die werkzaamheden één auto ter beschikking hebt waar werknemers afwisselend gebruik van kunnen maken. Gemakkelijkheidshalve is de term die de Belastingdienst voor deze situatie heeft ‘doorlopend wisselend gebruik bestelauto’.


Hier kies je veelal voor als de aard van de werkzaamheden zo is dat er gebruik gemaakt wordt van de auto door verschillende werknemers en deze hiermee ook van en naar hun thuisadres dienen te komen. Bij storings- onderhoudsdiensten, of ambulante werkzaamheden komt deze constructie vaak voor. Zorg er in deze wel voor dat aangetoond kan worden dat er daadwerkelijk een roulatie plaatsvindt in de personen en de frequentie van het gebruik.


Al vanaf het moment dat er minimaal 2 werknemers gebruik kunnen maken van de bestelauto, is deze regeling mogelijk. Je betaalt voor dit gebruik jaarlijks €300,- per auto middels de eindheffing. Grote voordeel is dat er geen ritregistratie hoeft plaats te vinden, en dat werknemers er privé in kunnen rijden. Let wel! De belastingdienst legt strenge eisen op aan het begrip ‘doorlopend wisselend gebruik’. Even sparren of dit voor jouw situatie van toepassing is of kan zijn? Overleg het gerust met ons.


Een bestelauto kan natuurlijk ook door slechts 1 persoon structureel gebruikt worden. Als de bestelauto daadwerkelijk enkel voor doeleinden van werkzaamheden ingezet wordt, en dus niet privé gebruikt wordt én deze aan de eisen van de Belastingdienst voldoet, dan is het mogelijk om de auto enkel zakelijk te gebruiken zonder de rompslomp van een ritregistratie.


Van belang is het dan wel om de ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ in te dienen. Woon-werkritten worden door deze verklaring ook gezien als zakelijk gebruik. Bij de vereisten voor een bestelauto kun je denken aan; inrichting van de auto; gericht op het vervoeren van goederen bijvoorbeeld, of het ontbreken van een passagiersstoel.


Let op! Uitsluitend zakelijk gebruik betekent ook écht uitsluitend zakelijk gebruik. Privékilometers mogen hier dan dus niet gereden worden. Hoewel je hiervoor geen rittenadministratie hoeft bij te houden, dien je bij opvraag van de Belastingdienst wel te kunnen aantonen dat de auto voor een bevraagde rit zakelijk in gebruik was. Kun je dit niet aantonen? De Belastingdienst kan dan alsnog het privé-voordeel belasten omdat zij er dan van uit gaan dat er toch privé mee gereden wordt. De boetes bij onjuistheid of misbruik inzake dit onderwerp zijn fors hoger dan bij meeste andere fiscale misstappen.


Uiteraard kan er ook gekozen worden om de bestelauto naast zakelijk wel privé te gebruiken. Wanneer dit het geval is, gelden de regels zoals deze ook voor de auto gelden, er zal dan sprake zijn van een bijtelling.


Veel keuzes over hoe jij die zakelijke kilometers kunt (laten) administreren. Jouw specifieke situatie bepaald uiteindelijk welke constructie voor jou het aantrekkelijkst is. Fiscaal kan de ene regeling aantrekkelijk zijn, terwijl praktische toepasbaarheid ook wat waard is en daardoor wellicht een andere werkwijze voor jou beter zou passen.

Neem contact op voor persoonlijk advies


Denise Oostdijk | 088 0320 713 | doostdijk@accountanders.nl